Åpenhetsloven

Aktsomhetsvurdering For GHV

Hensikten med rapporten
Denne rapporten er utarbeidet i tråd med bestemmelsene i lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold («Åpenhetsloven») § 5. Rapporten oppsummerer GHV AS sine prosedyrer og retningslinjer for å sikre menneskerettigheter og gode arbeidsforhold, samt implementeringen og resultatet av våre aktsomhetsvurderinger for året 2025.

Generell beskrivelse av GHV AS
GHV AS er en ledende leverandør innen systeminnredning. Selskapet tilbyr et bredt spekter av produkter inkludert systemhimling, systemvegger, glassvegger, dørmontasje, datagulv, foldevegger og solskjerming. GHV AS består av 5 avdelinger i Sørøst-Norge og har hovedkontor i Kristiansand. GHV AS betjener både proff- og forbrukermarkedet i hele Norge.

Aktsomhetsvurderinger – OECDs modell
GHV AS gjennomfører fortløpende aktsomhetsvurderinger av leverandørkjeder, forretningspartnere og internt i samsvar med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Modellen har seks trinn som beskriver hvordan virksomheter kan jobbe for mer ansvarlig og bærekraftig forretningspraksis.

Nøkkelinformasjon om virksomheten og leverandørkjeden
GHV AS har rundt 70 ansatte og en årlig omsetning på +160MNOK. Selskapet samarbeider med leverandører både nasjonalt og internasjonalt, og legger stor vekt på bærekraftige og ansvarlige innkjøp.

Forankring av bærekraftig forretningspraksis i virksomheten
GHV AS er forankret i konsernets adferds- og handlingsprinsipper som implementeres av både ledelsen og de ansatte. Dette inkluderer retningslinjer for antikorrupsjon, mangfold, helse, miljø og sikkerhet, menneskerettigheter og ansvarlig innkjøp. Disse retningslinjene bidrar til å sikre god etisk praksis i konsernet.

Kartlegging og prioritering
GHV AS gjennomfører årlig risikoanalyser av et utvalg av leverandører og underentreprenører. Leverandører som defineres som høy-risiko blir gjenstand for grundigere risikovurderinger, som utføres gjennom en ekstern tredjepart. Risikoen vurderes basert på informasjon fra leverandørenes egenevaluering, offentlig tilgjengelig informasjon, bransjerisiko og landrisiko.

Tiltak iverksatt for å redusere risiko
Når negative konsekvenser identifiseres, implementeres korrigerende tiltak. Dette kan inkludere alt fra umiddelbare endringer i praksis til utarbeidelse av handlingsplaner med spesifikke tiltak for å forhindre fremtidige brudd. Leverandører som ikke overholder kravene kan bli faset ut.

Oppfølging og overvåkning
Oppfølgingen består i å måle effekten av de iverksatte tiltakene og sikre at de fungerer etter planen. Dette innebærer regelmessige evalueringer og justeringer av tiltakene basert på erfaringer og nye risikovurderinger.

Kommunikasjon med berørte interessenter
GHV AS kommuniserer jevnlig med relevante interessenter om tiltak og resultater knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold. Dette inkluderer publisering av årlige redegjørelser på selskapets hjemmeside og direkte dialog med berørte parter.

Gjenoppretting
Dersom GHV AS har forårsaket eller bidratt til skade på mennesker eller samfunn, vil selskapet sørge for gjenoppretting gjennom økonomisk kompensasjon, offentlige beklagelser eller andre passende tiltak. Selskapet har også et varslingssystem for håndtering av klager og bekymringer fra berørte interessenter.

Kontaktpersoner for rapporten
Navn: Jonas Severin Kolstad
E-post: jk@ghv.no  

Signaturer
Navn                    Stilling                                   Dato
David Kolstad       Styreleder og daglig leder    07.04.2025
Jonas S. Kolstad    Styremedlem                        07.04.2025

om oss

GHV AS leverer fleksible GHV AS leverer fleksible innredningsløsninger med glassvegger, systemvegger, systemhimling og foldevegger. Vi tilbyr også datagulv, solskjerming og fasadeløsninger. Vårt primære arbeidsområde er offentlige og private næringsbygg i Agder, Telemark og Vestfold. For enkeltprodukter dekker vi hele landet. GHV AS er norskeid, etablert i 1972 og omsetter årlig for over 150 mill. Gjennom tilstedeværelse over tid, dyktige og kunnskapsrike medarbeidere, god rådgiving, kvalitetsprodukter og leveringssikkerhet skaper vi trygghet og verdier for våre kunder. Vi vil arbeide for at våre løsninger skal gi gode arbeidsplasser for brukerne og bygg med optimal livsløpsverdi for kundene

kONTAKT OSS

Takk for at du tok kontakt! Du hører snart fra oss.
Oops! Something went wrong while submitting the form.